• Strona główna
  • Oferta
    • Budownictwo kolejowe
    • Modernizacja i Remonty
    • Sprzedaż materiałów kolejowych
  • Blog
  • Kontakt

BLOG

Budowa bocznic krok po kroku

15/9/2020

0 Komentarze

 
Obraz
Bocznica kolejowa służy do wykonywania załadunków i wyładunków wagonów, przeprowadzania czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych, przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci, a także do postoju pojazdów kolejowych. W tym artykule przeczytasz, z czego ona się składa i jakie są jej uwarunkowania prawne.

Formalności niezbędne do budowy

Przed budową bocznicy kolejowej trzeba sprawdzić, czy na danym obszarze obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeśli jego nie ma, musisz uzyskać decyzję o ustaleniu warunków zabudowy. Należy także ustalić, czy bocznica nie będzie należeć do przedsięwzięć szkodliwie oddziałujących na środowisko i czy jej budowa nie jest zaplanowana na obszarach Natura 2000. W przeciwnym wypadku trzeba uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Wymagane jest także pozwolenia na budowę oraz dopięcia wszelkich formalności, które z tym się wiążą.  Bocznica kolejowa jest urządzeniem infrastruktury technicznej i zawiera w sobie elementy składające się na linię kolejową oraz obiekt liniowy. Uwzględnia również urządzenia do sterowania, które zwiększają bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Jej budowa zależna jest od warunków technicznych linii, do której ma być dołączona i kwestii prawych, które wiążą się z danym terenem.

Co wchodzi w skład bocznicy?

​Bocznica to tor specjalnego przeznaczenia, który jest odgałęzieniem od głównej linii najczęściej ze względu na zaopatrywanie drogi kolejowej przez lokomotywy manewrowe. Bocznice można podzielić na dwa podstawowe rodzaje: bocznica stacyjna, która odchodzi od stacji i bocznica szlakowa odchodząca od szlaku. Według przepisów bocznica nie stanowi infrastruktury kolejowej, ponieważ jest drogą kolejową połączoną z linią kolejową. Droga kolejowa to nawierzchnia kolejowa (konstrukcja przystosowana do przenoszenia na grunt obciążeń stałych i ruchomych powstających przez ruch pojazdów kolejowych) wraz z podtorzem i budowlami inżynieryjnymi oraz gruntem, na którym jest usytuowana. Natomiast linia kolejowa to wyznaczona przez zarządcę infrastruktury droga kolejowa, która została przystosowana do ruchu pociągów. W skład jej wchodzą obiekty inżynieryjne, urządzenia  trakcji elektrycznej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Podtorze umieszcza się na nasypie lub wykopie. Nawierzchnia kolejowa znajduje się na podsypce, czyli warstwie wyrównawczej, którą najczęściej wykonuje się z piasku, żwiru lub grysu.
0 Komentarze

Twój komentarz zostanie opublikowany po jego zatwierdzeniu.


Odpowiedz

Obraz
REM-BUD
Andrzej Tomasik

Jeżów 95-047
Popień 6/17

​NIP: 728-148-16-66

Obraz
GSM. 665 067 605
​

TEL./FAX 46 875 61 37
Obraz
E-MAIL rembud-tomasik@list.pl

    Formularz kontaktowy

Prześlij
  • Strona główna
  • Oferta
    • Budownictwo kolejowe
    • Modernizacja i Remonty
    • Sprzedaż materiałów kolejowych
  • Blog
  • Kontakt