BLOG

JAK ZBUDOWANE SĄ TORY KOLEJOWE?

22/7/2020


Planowanie nowych elementów infrastruktury kolejowej, modernizacja wysłużonych dróg kolejowych oraz inne prace budowlane prowadzone w obrębie torów wymagają poznania szczegółowych informacji dotyczących budowy. O szczegółach technicznych na temat torów kolejowych możesz dowiedzieć się z tego tekstu.

CZYM JEST DROGA KOLEJOWA?

Jest to część sieci kolejowej zaopatrzona w urządzenia niezbędne do realizacji prawidłowego ruchu pociągów. Składa się ona z toru kolejowego, czyli dwóch równoległych szyn ustawionych względem siebie w określonej odległości. Jednolita szerokość toru na każdym odcinku tworzy drogę dla kół taboru. Ziemną podstawą toru w postaci nasypów lub wykopów nazywa się podtorzem. Natomiast górna powierzchnia podtorza to torfowisko. Standardowa szerokość toru kolejowego, która obowiązuje również w Polsce, wynosi 1435 mm między główkami szyn lub 14 mm poniżej powierzchni toczonej główek. Większą szerokość w krajach europejskich można znaleźć w Finlandii, Rosji, Irlandii, Portugalii i Hiszpanii. Także w Polsce znajduje się odcinek szerokotorowy, który łączy się z systemem kolejowym Ukrainy i Rosji.

RODZAJE PODKŁADÓW KOLEJOWYCH

Szyny mocuje się za pomocą specjalnych przytwierdzeń na podkładach kolejowych, czyli belkach poprzecznie ustawionych do biegu toru. Wykonuje się je z kilku materiałów. Podkłady drewniane doskonale tłumią drgania i nie przewodzą prądu, co jest pożądane w kolejowych instalacjach elektrycznych. Bardzo często stosuje się je na mostach i wiaduktach, a także na liniach lokalnych. Jednak są one kosztowne i podatne na korozję biologiczną. Ich trwałość wynosi od 18 do 33 lat. Najczęściej spotykane są podkłady strunobetonowe. Są tanie, wytrzymałe i wykazują niewielkie przewodnictwo elektryczne. Jednak charakteryzują się także dużym ciężarem i kruchością. Podkłady żelbetonowe z klasycznym zbrojeniem stosuje się głównie w kolejach wąskotorowych. Trwałość podkładów betonowych sięga 35-40 lat. Najrzadsze są podkłady stalowe. Choć są one lekkie i nadają się do powtórnego przetworzenia, to łatwo przewodzą prąd, często są kradzione i wykazują podatność na korozję.

PODTORZE I NAWIERZCHNIA

Mniejszy opór toczenia zapewnia twardsze podłoże, a to skutkuje niższą siłą i energią potrzebną do wprawienia pojazdu w ruch. Dużą rolę odgrywa w tym podtorze. Jest to budowla geotechniczna będąca nasypem lub przekopem, na której znajduje się nawierzchnia toru kolejowego. Podtorza mogą być naturalne lub sztuczne, otrzymane za pomocą wykopu lub nasypu. Natomiast nawierzchnia kolejowa to konstrukcja przenosząca na grunt obciążenia stałe i ruchowe wynikłe z ruchu pojazdów kolejowych. Oprócz torów kolejowych, elementów przytwierdzających i łączących oraz elementów podporowych składa się ona z podsypki – warstwy wyrównawczej wykonanej z drobnego kruszywa.

 

 

 

Twój komentarz zostanie opublikowany po jego zatwierdzeniu.

 

ODPOWIEDZ
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane

 

REM-BUD
Andrzej Tomasik

Rogów, Marianów Rogowski 30B

​NIP: 728-148-16-66

GSM. 665 067 605

TEL./FAX 46 875 61 37

E-MAIL Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

FORMULARZ KONTAKTOWY

Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.